Thursday 16 July 2009

عن الحب من طرف واحد لابن حزم- كتاب طوق الحمامة

ومن عجيب ما يكون فيها وشنيعه أني أعرف من هام قلبه بمتناه عنه نافر منه، فقاسى الوجد زمناً طويلاً، ثم سنحت له الأيام بسانحة عجيبة من الوصل أشرف بها على بلوغ أمله، فحين لم يكن بينه وبين غاية رجائه إلا كهؤلاء عاد الهجر والبعد إلى أكثر ما كان قبل. فقلت في ذلك:
كانت إلى دهري لي حاجة * مقرونة في البعد بالمشترى
فساقها باللطف حتى إذا * كانت من القرب على محجر
أبعدها عني فعادت كأن * لم تبد للعين ولم تظهر

وقلت:
دنا أملي حتى مددت لأخذه * يداً فانثني نحو المجرة راحلاً
فأصبحت لا أرجو وقد كنت موقناً * وأضحى مع الشعري وقد كان حاصلاً
وقد كنت محسوداً فأصبحت حاسداً * وقد كنت مأمولاً فأصبحت آملاً
كذا الدهر في كراته وانتقاله * فلا يأمنن الدهر من كان عاقلاً

2 comments:

نعكشة said...

لي سؤال معوق

هوه لو حد عايز يفهم الحاجات دية يعمل إيه؟؟؟
:(

لأ بجد نفسي لما اقرا كدة للمتنبي افهم حاجة

فيه سايت كدة اسمه ادب
بحب كل مرة افتح العصر الجاهل
و انقي اسم شاعر

و انقي قصيدة

و اقرا اول بيت مفهمش حاجة
اقول يمكن افهم بعد كدة و مبيحصلش

حاولت ادور على كتب لشرح اشعار الناس دول على النت متوصلتش لحاجة

لو عايزة افهم او بمعنى اصح
اتذوق ما يقولون اعمل اية؟؟؟

آه صحيح حاجة تذكرتها
ربما أنسى الاشخاص و كثيراً ما أفعل ولكن تبقى افعالهم أو اقوالهم في ذاكرتي ساعات بتتكركب مع اقوال ناس تانين بس الحاجة اللي بتعلق معايا بتعلق معاياي

بعدين في لحظة اقول انا فاكرة مرة قريت قصة كان فيها المقولة دية


طب بالمناسبة بقة
هوه سور الازبكية دة بتشتروا فيه ازاي؟؟

يعني لو واحد ملوش في القراءة و نفسه يتثقف
يروح و ينقي اي كتاب ولا فيه كتاب معينين بتشترولهم؟؟
معلش انا بس بحب افتفسر
و عشان الانسان يبقى على اضطلاع على ذاكرة التاريخ اقرا لمين
لو انا بكره القراية المملة يعني
يعني كتب مشوكة كدة عن التاريخ والحاجات دي

وليكن

بتختاروا الكتب اللي هتقروها ازاي؟؟؟




سلام عليك

إنسان said...

أنا بحب النت أكتر........هو زي السور بس مفيش فلوس.هاهاها
الشعر أنا بقرأ من زمان قوي بس اقري للجامد بس
ترشيحات كبداية:
معلقة امرؤالقيس افهميها لازم تتفهم كل قصيدة قصة لازم تعيشيها مع الشاعر
معلقة عنترة و مش هتقري زيها تاني على فكرة جديد ولا قديم
اقري مثلا في الشعر الجديد لنزار قباني هتحبي الشعر جدا
أدب أستاذ طبعا
معظم أصحابي بيحبوا فاروق جويدة أنا مليش فيه قوي هو بسيط و كلامه سهل جدا
حلوة-لأنك مدوة قديمة-الجملة بتاعت الأشخاص دي قوي
الكتب أنا زي ما قلت من النت-أو من برا-لازم أكون عارفها الأول هو السور ميزته بيقلب الأفكار في دماغي يعني أدخل محل أتلاقي رواية الحب في زمن الكوليرا-أنا عارفها-أقوم اشتريها في
السور في باعة متخصصين اسألي في
السور عن أي كتاب و هتلاقي بس خدي بالك غاليين جدا جدا و بينصبوا في السعر لما بتطلبي بالاسم
و عليكي السلام
ضيفيني عالفب عندي نوتس قديمة فيها حاجات كويسة برده
على فكرة أنا مخش معتبر نفسي حريف قوي!!!!
http://www.facebook.com/profile.php?id=879955301&ref=profile